ads

Sunday, March 18, 2012

Surah tentang Kelapangan dada/Ketenangan (Al-Insyirah / Alam Nasyhrah)


Lepas Isya' tadi sebelum balik ke Kulim(rumah mama Lun dari rumah Tok Wan Lun di Sungai Petani) Tok Wan sempat berpesan tentang bagaimana nak membolak balikkan hati yang berniat jahat terhadap diri kita. Aku sangat berterima kasih pada tok wan terasa macam Atuk aku masih hidup bila dapat sembang dengan tok wan...Earlier,aku ada pergi ke rumah sorang 'tok guru' hehehhe aku tak tau la ape korang panggil someone yang mengamalkan perubatan dengan cara Islam (As-Syifa')Tok Chu orang panggil dia.Dok kat--- errrr Kedah..hehhe ak pun tak berapa nak pasti,Pendang kot..Aku mengadu tentang hati ku yang tidak tenang dan aku takut hati ku berbolak balik.Maksud nya aku takut aku kembali kepada diri yang dahulu kalau aku tak bersungguh bertaubat. Sesungguhnya Allah itu yang membolak-balikkan hati hambaNya dengan kekuasaanya,kerana itu Iman manusia boleh turun naik.

Tok Chu cakap.
"Kalau hati tak tenang hang baca la surah Alam Nasyrah (Melapangkan).Nabi Muhammad ada berpesan supaya membaca Surah Alam Nasyrah sebanyak 3 kali lalu dihembus ke dalam air dan minum"

So,tadi lepas solat Isya' aku pun baca Surah An Nas sampai Alam Nasyrah.Banyak kali jugak ler aku ulang-ulang Surah Alam Nasyrah, dengan harapan aku akan hafal surah tu dalam masa yang singkat.Tapi mungkin aku ni da terlalu banyak dosa Allah tak izinkan aku hafaz begitu mudah,aku kene hafaz banyak kali lagi untuk mengingatkan aku aku ni pernah tersasar jauh dari jalan Nya.Sedih lak rasa hati bila surah lazim macam tu pun aku boleh tak hafaz.Means aku tau surah tu cuma tak lancar dan bila baca tertinggal-tinggal ayat dalam nya.Just now aku pun search la tentang surah tu.Sebenarnya Alam Nasyrah ni surah lazim (surah kebiasaan yang sepatutnya hafal) ja.Aku ada try baca earlier,masa dalam kete tapi ada ayat yang tertinggal :P so tak hafal la tu kan.


Surah: Alam Nasyrah (Melapangkan)

Kategori Surah: Makkiyah, Jumlah Ayat: 8 Ayat

1. Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ

2. dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu,
وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ

3. yang memberatkan punggungmu [1585]

[1585] Yang dimaksud dengan "beban" di sini ialah kesusahan-kesusahan yang diderita Nabi Muhammad SAW dalam menyampaikan risalah.
الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ

4. Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu [1586],

[1586] Meninggikan nama Nabi Muhammad s.a.w di sini maksudnya ialah meninggikan derajat dan mengikutkan namanya dengan nama Allah dalam kalimat syahadat, menjadikan taat kepada Nabi termasuk taat kepada Allah dan lain-lain.
وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ

5. Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً

6. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً

7. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain [1587],

[1587] Maksudnya: sebagian ahli tafsir menafsirkan apabila kamu (Muhammad) telah selesai berda'wah maka beribadatlah kepada Allah; apabila kamu telah selesai mengerjakan urusan dunia maka kerjakanlah urusan akhirat, dan ada lagi yang mengatakan: Apabila telah selesai mengerjakan shalat berdo'alah.
فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ

8. dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.
وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ

Copy from :



Fadhillat dari Surah Al-Insyirah ini pula ialah seperti berikut :-

Nabi Muhammad S.A.W bersabda: “Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah. seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku.”

- Barangsiapa membiasakan membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta memudahkan segala keperluan dan dimudahkan rezekinya.

- Sesiapa yang membacanya nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.

- Barangsiapa membaca Alam Nasyrah 9x sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.


InsyaALLAH dengan berkat hidayah Allah...Aku akan amalkan Surah ni supaya aku hafaz dan bila hati ku ini tidak tenang maka akan aku baca surah ini tanpa sebarang masalah...

Doakan aku yea kengkawan~~~




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment